Monday, June 15, 2015

Persiapan Bulan Ramadhan..

Assalamualaikum...

Hai korang...

pejam celik dah nak masuk bulan Ramadhan dah.. so kami dah buat persiapan awal untuk bulan puasa dan raya.. Senang tak payah nak fikir baju raya la, barang dapur la.

Aku masih dalam cuti bersalin. tinggal beberapa hari lagi cuti nak habis.. huwaa. malasnya nak masuk kerja. ikutkan hati, nak je jadi suri rumah je. Tapi nak buat macam mana kan, cari rezeki untuk anak-anak.

Beli barang dapur untuk bulan puasa. Beli sekali barang basah terus. ayam, ikan, daging complete untuk masak di bulan puasa. Aku dapat bayangkan bulan puasa nanti, dengan jalan nye sesak, malas nak meredah ramai orang, sesak-sesak. Lagipun dhia kecik lagi, qaira pulak agak cranky sekarang. boleh pening aku ni kalau dia start meragam
Kalau mood dia ok, dia bagi la adik pakai stroller dia, kalau mood dia tak ok, jangan harap la kau nak sentuh... haa
ni contoh mood ni tak ok.. mengada cakap nak tidur jugak. padahal sebelum tengok si dhia tu tidur, takdenye nak tidur.. haih...
pening dah, baru anak dua ok... hahaha.. tak tahu la aku kalau anak 7..

oh ya, laki ku ada beli chest freezer, ada orang panggil deep freezer... Aku kan tengah buat stok susu untuk dhia, peti yang ada memang tak muat. SO dah ada peti ni, senang la aku simpan stok makanan untuk bulan puasa. semua lauk, simpan je kat dalam.
kebetulan mama pergi pasar dungun, cari ikan segar dengan nelayan. so memang banyak la stok ikan. alhamdulillah, tak payah nak pening dah lauk. inshaallah boleh tumpukan sepenuhnya di bulan ramadhan ni. Bulan ramadhan ni bulan baik, masa sepenuhnya untuk kita buat ibadat. insha allah Allah makbulkan apa yang kita hajatkan.
Bab baju raya, aku dah settle jahit baju. actually make over je baju yang ada, senang, baju ana-anak je beli yang baru. dan tambah-tambah apa yang patut. so memang takpening dah baju raya. Bila ada anak kecik, aku memang fikir dua kali kalau nak keluar. malas, malas dan malas sangat. kalau boleh nak duduk rumah je. lagi-lagi kalau bulan puasa ni. dah la aku ni full breastfeed. so memang cepat penat, bila penat, production susu kureng.
Semoga aku dapat jalankan ibadah di bulan puasa dengan sebaiknya.. amin.....

1 comment:

intandayani said...

Insyallah semoga kita dapat tambahkan ibadah di buln ramadhan ni