Saturday, July 27, 2013

Ya Allah... Sangat Menguji Kesabaran...

Assalamualaikum....

Hai korang...

Hari ni sangat menguji kesabaran aku.. Dah la baru first day puasa nih selepas bercuti lama... teruk la aku kene ganti puasa tahun ni...

al kisah nya macam ni la.. Konon nak bawak qaira jalan-jalan mall.. ni first day la qaira nak jalan-jalan.. sebelum ni jalan kat mall di terengganu je. Mydin mall ajo... so sebelum ni ok la kan... ku anggap nak jalan ni pun qaira ok la.. sebelum keluar, aku siapkan semua la.. susu yang dah beku dalam ice box dan air panas...

Qaira dah siap nak jalan...

mummy & Qaira...

Qaira sekejap je dah lentok... haih.. suka benor dia naik kereta
harus la amekgambo dengan laki...
Dah dampai Paradigm Mall.. qaira tetap dengan mimipi indah dia... tapi mujur la dia tidur dari merengek kan...
kami :)

gaya bapak orang beranak satu... tapi harus la bukan dia yang beranak... so non bezo la badannya.. hahaha
yang ni mak beranak satu... tak tahu la aku ni dah kurus ke tak. lama tak timbang... hopefuly maintan la yer.. penat makan sikit...
ni macam nak pergi camping. ice box kat bawah ada susu... sekrang takde istilah bawak handbag dah... semua barang qaira. so mudah bawah drapers bag. Maybe aku takde pengalaman lagi jalan dengan qaira kan.. so aku bawak je semua.
takde orang nak amek gambo kami,so harus la cari cermin besor... hahaha...
qaira tak nak pandang kamera.

AKu ni lupa la yang qaira ni tak boleh sejuk. mesti dia muntah nanti.. lupa nak bawak jaket ni.. si qaira duk muntah-muntah. dah la aku ni penat duk ulang-alik bilik menyusu (nasib ada billik menyusu). even aku dah bawak bekal susu, tapi disebabkan ada bilik untuk menyusu, better aku susukan direct je si qaira ni.. takde la leceh nak rendam-rendam susu dalam air panas.
SO, aku pergi la H & M... niat di hati nak cari la baju Hello Kitty kat qaira ni.. tapi dengan qaira nya yang merengek, dengan manusia nya yang ramai... lupa plak aku hari ni weekend... so aku grab mana yang sempat je... tu pun semua barang qaira. takde pun barang aku... huwaa... sedih ok!

Terus pakaikan qaira cardigan... sangat comel...
qaira takde mood la nak senyum... hahaha.. takpe la nak.. asalkan tak meragam...
masa ni qaira start meragam balik. dia tak nak duduk dalam stroller... aku dah tak tahu qaira ni nak susu ke nak tidur... so aku pergi bilik menyusu lagi ( kali ke 4). dia menangis tak ingat dunia,,, sampai kakak kat situ tanya, dia sakit ke dik?? tak bagi susu badan??? ya allah.. aku dah kasi tapi dia tak nak... lama jugak la dia menangis yang amat kuat, aku sapu minyak panas dekat perut dia... then ulik-ulik dia... sambil tu aku baca-baca la apa yang patut.. mana la tahu kan, kot-kot qaira nampak apa yang tak sepatutnya... then dia diam... mata pun macam lalok nak tido... fuss.... So aku ulik sampai dia tidur.... masa tu baru 5.15ptg... so aku ke chilis. ingat nak book tempat la kan, tapi tak boleh. dia cakap kene 6.30 petang. so aku suruh la laki aku tunggu kat depan chilis tu dengan qaira... aku pulak pergi cari surau... 
Dah la surau kene naik tingkat atas, tapi nasibla orang kat surau tak ramai sangat. tak lama lepas tu, dapat mesej dari laki aku, orang kat chilis tu bagi dia masuk. maybe kesian dengan bawak baby.. alhamdulillah la...
muka penat laki aku... betul kata kawan aku, kalau jalan, kalau ada budak kecik memang penat.. so aku faham la macam mana penatnya.. macam nak patah pinggang aku...
penat oiiii...
mujur la qaira tidur... boleh la aku makan dengan aman nanti...
Tak lama lepas tu, qaira bangun.. terus merengek nak susu.. mujur la laki aku dah siap-siap rendam susu... so takde la kene redah lagi bilik menyusu... dah tak larat aku nak jalan...
yang ni sedap tapi laki aku je habiskan.. aku takde selera nak makan lepas habiskan dua gelas air panas kosong.. terus kenyang...

yang ni memang kegilaan aku kalau makan kat chilis ni.. tapi aku makan dia tiga suap je, dah kenyang... tu pun laki aku suapkan sebab qaira duk atas riba... nak kene ulik tidur...
pastu qaira merengek nak susu lagi.. apa??? nak lagi.. padahal aku baru je bagi 4oz... so aku terpaksa la guna selimut si qaira ni bat nursing cover. so aku susukan je dia.. senang.. lepas je aku bagi susu, terus tido.. ya allah... syukur sangat....

sampai je kat kereta, aku terus baring sebelah qaira.. dah sakit sangat dah pinggang aku.. memang macam nak patah..maybe aku dah lama tak jalan banyak macam ni.. ya allah... dugaannya nak jalan.. macam mana nak shopping kat jalan TAR macam ni.... huwaa.. dah la baju raya tak beli lagi ni....

p/s: balik rumah, laki aku terus tidur... si qaira duk begelak sakan  lagi.. mata cerah tak nak tido... aku plak, gigih update belog even pinggang sakit gila...

1 comment:

♣DYA AL-AIEN♣ said...

Dear.. Dya kongsi pengalaman Dya ye.. Biasanya kalau baby camtu, even dah susukan pn dorg tanak mungkin dorg sejuk sgt, perut tak sedap atau mengantuk.. tp d sebabkan Nana citer Nana g shopping mall kn so mungkin Qaira sejuk dan perut nya kembung.. sapu myk telon usap2 perut dia.. pastu peluk dia baca zikir msti dia tdo..
ni berdasarkan pengalaman Dya.. baby Dya mcm tu la dlu.. tp skgni besaq sikit dah.. hari raya nnt cukup 1 taun dah.. :)